Pengikut

Rabu, 16 Mei 2012

Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara


kredit gambar dari blog syazalina83

GURU INOVATIF MELONJAKKAN TRANSFORMASI PENDIDIKAN NEGARA. Itulah tema Hari Guru pada tahun ini. Guru-guru dituntut melakukan transformasi bagi melonjakkan pendidikan negara. Guru yang inovatif mampu menjana P&P yang berkualiti bagi melahirkan insan yang berdaya saing dalam dunia global ini.

Hari ini juga saya diberi penghormatan untuk membaca Perutusan Sempena Hari Guru dari Ketua Pelajaran Malaysia. Rasa bangga dan terharu juga. Alhamdulillah segalanya berjalan dengan lancar.

Sambutan perayaan Hari Guru pada peringkat sekolah berjalan dengan lancar. Inilah kali pertama saya meraikan Hari Guru sebagai guru. Tambahan pula anak-anak murid menghargai kehadiran saya dengan memberi hadiah. Terima kasih. Di samping aktiviti sukaneka bersama murid-murid.

Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan terima kasih kepada guru-guru yang pernah mengajar saya hingga saya berjaya sekarang ini. Guru-guru di Tadika Kemas, Sekolah Kebangsaan Haji Hasan Itam, Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Abdul Aziz, pensyarah UPM dan pensyarah IPG Kampus Perlis. Terima kasih cikgu. Jasamu tetap kukenang.

Saya perturunkan puisi ini untuk dikongsikan dan dihayati bersama.


GURU OH GURU

Dulu kau guruku
kini aku pula menjadi guru.

Dulu aku menjadi anak muridmu
kini aku punya anak murid sendiri.

Dulu kau mengajarku
kenal A B C, 1 2 3, alif ba ta
kini aku mendidik anak muridku
membaca, menulis dan mengira

Dulu aku tidak kisah
penatlelah guru mengajar
kini aku mengerti
setiap titik peluh guru yang menitik.

Dulu aku berkecil hati
kerana dimarahi guru
kini aku mengarifi
guru marah kerana
sayangkan muridnya.

Dulu aku merungut
guru banyak memberi kerja sekolah
kini aku mengerti
tugas guru bukan sekadar
memeriksa buku.

Dulu aku memanggilmu guru
kini aku dipanggil guru.
Guru oh guru
lestari sepanjang hayat.

Mohd Helmi Ahmad
Alor Setar, Kedah

3 ulasan:

  1. Assalamualaikum

    Satu sekolah rendah dan menengah dengan saya.
    Tahun bila dengan kelas apa kat SKHHI & SMKTAA?

    BalasPadam
  2. Waalaikumusalam.

    Oh, ia ke Puan? Saya SKHHI dari 1992-1998.

    Dan SMKTAA dari 1999-2005, kerana saya mengambil STPM.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78