Pengikut

Ahad, 9 September 2012

Aktiviti Hujung Minggu

Pada hujung minggu ini apakah aktiviti hujung minggu anda? Saya? Duduk rumah saja. Rehat. Memandangkan letih berkursus belum habis lagi. Selain itu kemas rumah dan basuh baju. 

Sebenarnya saya hendak cerita tentang masak memasak ni. Pada hari ini saya telah masak sambal udang petai. Saya tahu ramai yang kurang gemar makan petai. Sebabnya, baunya yang kuat. Tetapi petai juga mempunyai banyak khasiat. Orang dulu-dulu jadikan petai sebagai ulam-ulaman.

Tentu ramai yang tidak percaya yang saya ini boleh memasak. Bukan pandai ya. Alhamdulillah berkat menolong kakak dan ibu di rumah dulu sedikit sebanyak tahulah saya memegang sudip, memotong bawang. Sebab itu ibu saya tidak risau bila saya tinggal seorang kerana dia tahu anak dia tidak akan mati kelaparan jika kedai makan tutup. 


Awal-awal lagi saya telah membeli petai. Disebabkan tiada masa untuk memasak jadi pilihannya adalah hari ini. Masing-masing ada caranya sendiri untuk memasak sambal petai. Ada yang gunakan udang dan ada pula gunakan ikan bilis. Kedua-duanya boleh. 

Sambal petai bersama udang dicampur sedikit dengan pati santan sangat mengiurkan. Rasanya lemak-lemak gitu.


*Petang esok saya akan membawa 4 orang murid untuk mengikuti Kem 1 Murid 1 Sukan di Kuala Kubu Bharu selama 4 hari 3 malam. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78