Pengikut

Sabtu, 30 Mei 2015

Sinisisme dan Multitafsir dalam Dongeng Perkebunan

Assalamualaikum.


PERADUAN ULAS BUKU ITBM 2015
SINISISME DAN MULTITAFSIR DALAM DONGENG PERKEBUNAN

Oleh : Ridzuan Kamis

Nama Buku : Kumpulan Puisi : Dongeng Perkebunan
Nama Penulis : Jasni Matlani
Penerbit : Institut Terjemahan & Buku Malaysia (ITBM) dan PENA 
Tahun Terbit : 2015
Bilangan Muka Surat : 46 Halaman
Harga : RM20.00/RM25.00
ISBN : 978-967-0869-46-9



“Sesungguhnya menulis puisi bagi saya selalu menghadiahkan kepuasan yang lain berbanding menulis cerpen atau novel” - Jasni Matlani.



Sesebuah puisi (sajak) pada zahirnya cumalah selonggok kecil kata-kata. Namun kepada orang yang mengerti, selonggokan kata-kata itu sebenarnya adalah selautan telaahan minda yang mampu memukau fikiran serta mata kalbu. Puisi sebagai sebuah manifestasi yang lahir daripada rasa kecintaan manusia yang tinggi terhadap kehidupan, kemanusiaan, kealaman dan segala isi semesta alamiah. Puisi berperanan sebagai alat pengkritik kehidupan manusia, di samping mampu meninjau kebenaran jiwa dan mantafsir rahsia jiwa manusia. Puisi sebagai medium komunikasi atau adanya interaksi antara fizikal dan spiritual yang dapat memperkaya pengalaman hidup. Hal ini demikian kerana puisi mempunyai sihirnya yang tersendiri, yang telah dirasuki ke dalam satu jalinan yang berdimensi intim dan mesra antara penggemar dan pengkreatifnya. Sememangnya menulis puisi terlahir daripada resah jiwa dan bahagia apabila karya itu ditatap dan dibaca oleh khalayak berwibawa.

Sesungguhnya, kata-kata yang terdapat dalam puisi bukan sekadar simbol idea semata-mata tetapi melibatkan satu, dua atau banyak lapis makna dalam interaksi manusia iaitu makna yang melibatkan ungkapan pemikiran dan makna yang mengaitkannya dengan ungkapan perasaan. Hal ini jelas apabila Tolsttoy menjelaskan bahawa tujuan kesenian atau kesusasteraan adalah untuk menyatukan kemanusiaan melalui perkongsian perasaan. Bukan sekadar itu, malah puisi boleh menjadi gedung ilmu yang berupaya menghantar kita ke ceruk yang paling sunyi, ke dasar yang paling dalam, ke rahsia yang paling tersembunyi, ke konflik yang paling rumit dan yang kesemuanya melalui pentafsiran perasaan yang bebas ke atas susunan kata-kata yang puitik, dinamik, estetik dan analitik.

Bagi tokoh Barat terkenal seperti Coleridge telah mendefinisikan puisi sebagai kata-kata terbaik dalam susunan yang terbaik. Wordsworth pula menyatakan bahawa puisi sebagai pengucapan tentang perasaan yang mendalam secara berentak; penglahirannya spontan yang diingat kembali dalam suasana tenang. Mahtew Arnold pula mendefinisikan puisi adalah kritikan terhadap kehidupan berlandaskan syarat yang ditetapkan oleh kebenaran, keindahan dan kekuatan. Namun begitu, kata-kata dan susunan terbaik terhasil daripada seseorang pemuisi (penyair) dengan adanya pengetahuan tentang imej dan bahasa yang diaplikasikan secara bijaksana dan tidak dipraktikkan berwenang-wenang. 

Selain itu, puisi pada dasarnya ialah susunan kata-kata yang indah di mana kekuatannya terletak pada seni keindahan kata-kata tersebut. Dengan kata lain, esensi sesebuah puisi harus ada pada estetika yang ditampilkan oleh kata-kata yang indah dan mempesona. Keindahan dan makna puisi biasanya akan terserlah dalam sebuah kesatuan yang utuh walaupun ia bersifat subjektif. Penyair dilihat tidak menyelewengkan keindahan yang melekat dan membungkus makna dengan permainan kata-kata berwacana. Hal ini dapat dianalogikan kepada beberapa puisi yang dianggap kabur tetapi sebenarnya mempunyai multitafsir yang memungkinkan cerakinan makna secara berilmiah.


Definisi dan huraian tentang puisi secara umum di atas dapat disepadukan dengan buku Kumpulan Puisi Dongeng Perkebunan karya penulis prolifik Sabah yakni Jasni Matlani kerana menampilkan sesuatu kelainan jika dirungkaikan dengan mata fikir dan mata hati berasaskan teori kesusasteraan terpilih. Buku Dongeng Perkebunan ini diangkat sebagai pemenang ketiga dalam Sayembara Penulisan ITBM-PENA-BH 2 melayakkan puisi-puisi ini diteliti dengan berjustifikasikan intrinsik pemikiran berilmiah dan berfalsafah. Latar belakang Jasni Matlani dalam dunia kesusasteraan juga bukan calang-calang orang kerana beliau ialah Yang Di-Pertua Badan Bahasa dan Sastera Sabah (BAHASA) yang juga Ahli Jawatankuasa GAPENA salain pernah meraih Anugerah Penyair Islam Sabah, Ahli Darjah Kinabalu(ADK), Hadiah Sastera Sabah dan Hadiah Sastera Perdana Malaysia. Pengalaman menulis Jasni Matlani dari tahun 1970-an memperlihatkan kematangan karya beliau terutama dalam karya kreatif seperti novel, cerpen dan puisi di samping penulisan non kreatif yang lain. Dongeng Perkebunan ini merupakan buku kumpulan puisi perseorangan ketiga beliau setelah buku pertamanya Tergantung Pada Kata (1996) juga menggondol hadiah pertama puisi anjuran DBP Sabah manakala kumpulan puisi kedua pada 2010 berjudul Skrip Aneh.

Keseluruhan puisi dalam Kumpulan Puisi Dongeng Perkebunan ini bersifat kontot tetapi tetap dapat menyorot mesej secara multimakna berasaskan fiksyen “dongeng” yang diselusuri di “perkebunan”. Perkataan “perkebunan” dijadikan platform penyair untuk membangkitkan isu dengan berfikir di luar kotak walaupun teknik atau bentuk pengucapan berperihalkan perkara yang biasa atau lumrah. Sememangnya tidak ada sebuah pun daripada 45 puisi kontot dalam Dongeng Perkebunan ini dijudulkan Dongeng Perkebunan tetapi penyair pintar menjadikan penceritaan atau perkisahan yang seakan berkronologis daripada puisi pertama hingga puisi terakhir dengan cerita-cerita (puisi) dongeng. Kedongengan yang dibangkitkan sebenarnya menimbulkan elemen sinisisme dan multitafsir secara ilmiah, berfalsafah dan berpengajaran selain dapat dikupasi berasaskan teori psikologikal. Begitu juga perkataan “perkebunan” yang berkanotasi sebagai tempat manusia atau fauna berkehidupan sama ada secara normal atau abnormal yang dikongsi bersama-sama mahkluk lain di muka bumi ini. Boleh dikatakan bahawa setiap puisi dalam Dongeng Perkebunan ini, penyair menggunakan perkataan “perkebunan” yang melambangkan kehidupan realiti tetapi seperti kedongengan andai manusia tersasar khittah dan arah hidup di “perkebunan” untuk membina peradaban dan kemasyhuran secara berterusan.


Puisi-puisi berelemen sinisme atau sinisisme ialah merujuk kepada pandangan atau kecenderungan untuk mempersoalkan sesuatu hal. Dalam konteks kesusasteraan, sinis atau sinisisme merupakan satu aliran pemikiran yang terkandung dalam karya sastera yang mengandungi kritikan atau pengajaran daripada cerita atau paparan yang dikemukakan. Sinisisme juga dapat ditafsirkan sebagai satu sindiran yang mempunyai tujuan positif untuk mengubah bangsa atau masyarakat melalui karya-karya sastera seperti puisi Melayu moden yang diungkapkan dengan teknik dan gaya penulisan tersendiri. Maka Dongeng Perkebunan ini menepati kriteria tersebut kerana memaparkan puisi-puisi sinis secara sinikal dan simbolik. Multitafsir pula merupakan satu perkataan atau frasa malah ayat atau keseluruhan karya (puisi) yang mempunyai banyak makna sama ada selapis atau berlapis-lapis berdasarkan kebijaksanaan penelaah mentafsir sesuatu persoalan atau amanat yang disampaikan di dalam karya oleh penyair.

Puisi pertama dalam buku ini paling kontot iaitu hanya tiga baris yang berkuantiti 11 perkataan sahaja. Diperturunkan keseluruhan puisi Bulan Berkabut tersebut, yang merupakan halaman pembuka cerita “dongeng” seperti yang ditekankan oleh penyair sendiri.

Bulan berkabut di perkebunan
dan siang mencari matahari
yang tak pernah ada.
(Dongeng Perkebunan : Bulan Berkabut:1)


Jasni Matlani memulakan perjalanan kata yakni perjalanan jauh mencari diri di “perkebunan”. Unsur paradoks wujud secara jelas apabila mana mungkin bulan berkabut dan matahari tidak pernah ada pada waktu siang. Mengapa cahaya tidak ada dalam cahaya? Inilah elemen sinisisme dan multitafsir yang boleh diperdebatkan akan maknanya tetapi penyair seakan membiarkan pembaca berteka-teki dan bertanda tanya di mana Jasni Matlani dalam kata pengantarnya menegaskan biarkanlah puisi berkembang seadanya di dalam hati untuk membentuk peribadi.

Puisi kedua yang diangkat sebagai contoh ialah puisi Lembu. Dititipkan perenggan pertama puisi Lembu sebagai contoh relevan untuk membuktikan penyerapan dan penggabungjalinan elemen sinisisme dan multitafsir berasaskan kupasan teori psikologikal.
“Kawanan lembu di perkebunan
hanya menuntut haknya terhadap rumput,” kata
penternak yang tahu keperluan lembu
dan tidak lebih daripada itu.
( Dongeng Perkebunan : Lembu:31)


Jelas sekali bahawa puisi berjudul Lembu ini agak polos tetapi mempunyai elemen sinisisme yang tajam untuk menyedarkan masyarakat secara halus dan berseni. Buktinya judul Lembu itu sendiri yang berkanotasi seekor binatang yakni lembu yang bodoh. Sinisisme wujud apabila perkataan lembu dibiaskan yang merujuk kepada manusia diibaratkan seperti lembu kerana hanya menuntut haknya terhadap rumput (keperluan makanan untuk hidup) sahaja sedangkan penternak yang dapat diterjemahkan kepada pemerintah atau penguasa di “perkebunan” yang mendominasi hidup sama ada dalam aspek politik, sosial atau ekonomi. Secara dongengnya, mana mungkin lembu dapat menuntut haknya terhadap rumput tetapi multimakna terserlah apabila puisi pada perenggan pertama ini dihuraikan secara implisit. Maka pelbagai persepsi dan pandangan wujud secara bijaksana dan berkohesi berdasarkan bait-bait puisi yang diungkapkan secara bersahaja tetapi mengesankan pembaca yang senantiasa ingin mencabar minda.

Puisi Cahaya pula mengaplikasikan teknik dialog dalam penyampaiannya. Diperturunkan keseluruhan puisi tersebut untuk mengesan kelainan yang diuar-uarkan.
Maka suatu hari, seorang tokoh tiba-tiba kehilangan
sesuatu yang berharga di perkebunan, lalu seorang bertanya,
“Adakah kamu kehilangan sesuatu.”

“Adakah kamu kehilangan sesuatu yang berharga
itu di sini ? Di tempat ini ?”

“Tidak, bukan di sini, tetapi di tempat yang jauh.”
“Kalau begitu mengapa kamu mencari di tempat ini ?”
Lalu tokoh itu menjawab selamba mengakhiri
perbualan, “kerana di sini ada cahaya yang
terang-benderang !”
(Dogeng Perkebunan : Cahaya:37)


Lihatlah sesuatu yang biasa yakni kata-kata biasa tetapi menjadi luar biasa dek garapan secara dialog bersahaja sehingga meninggalkan impak sinisisme dan multitafsir yang berbeza-beza. Bayangkan seorang tokoh kehilangan sesuatu di perkebunan yakni di tempat yang jauh tetapi mencari sesuatu di tempat yang lain kerana beralasan di sini ada cahaya yang terang-benderang. Inilah bukti unsur sinisisme cerdik yang dibangkitkan secara intuitif dan komunikatif apabila menyindir masyarakat yang tetap mengharapkan cahaya dalam kehidupan walaupun telah kecewa atau kehilangan sesuatu di tempat yang kelam gelemat. Di sinilah elemen multitafsir wujud yang barangkali boleh dihuraikan makna yang lain seperti tokoh yang dihormati masyarakat tetapi melakukan sesuatu perkara yang memalukan atau memperbodohkan diri sendiri apabila mengharapkan ehsan cahaya di tempat yang lain atau di luar bidang hakikinya. Jelas, Jasni Matlani bijak memberikan sesuatu yang lain meskipun penggunaan bahasanya agak nihil metafora. Apapun, pemaknaan puisi ini boleh dipelbagaikan berdasarkan pemahaman si penelaah berasaskan takah pemaknaan masing-masing.

Satu lagi contoh puisi yang menyokong huraian tentang penyerapan elemen sinisisme dan multitafsir dalam buku ini ialah puisi berjudul Puisi yang Seperti Bukan Puisi. Diperlihatkan perenggan akhir puisi ini yang mampu memberikan makna yang pelbagai dan berlapis-lapis.
Entah bagaimana aku tiba-tiba melihat serpihan kata-kata
itu berubah menjadi makhluk bernyawa, dan muncul
di perkebunan dengan ganasnya. Dengan darah masih tersisa
pada taringnya seperti serigala, berwajah nabi.
( Dongeng Perkebunan : Puisi yang Seperti Bukan Puisi:46)


Penutup kepada buku ini, Jasni Matlani memerihalkan tentang sebuah lagi “dongeng” iaitu serpihan kata-kata secara tiba-tiba bertukar dan berubah menjadi makhluk bernyawa dan menjadi ganas di “perkebunan”. Kata-kata itu seakan mengamuk sehingga tersisa darah seperti serigala tetapi berwajah nabi. Demikian betapa “dongeng” itu disiniskan secara multitafsir oleh pembaca dan berelemen psikologi tersirat dalam ungkapan bahasa berseninya. Di samping ekamakna dan dwimakna, pasti akan terungkap trimakna serta lapis makna yang membijaksanakan pembaca. Adakah serpihan kata-kata itu ialah puisi, tohmah, fitnah atau kritikan? Adakah mahkluk bernyawa itu perasaan, konflik diri, halusinasi, mimpi atau dendam? Mungkinkah serigala berwajah nabi itu orang yang membuat salah atau melanggar undang-undang tetapi dipuja puji atau diangkat oleh masyarakat? Demikianlah pelbagai huraian makna boleh direntetkan berdasarkan sinisisme yang tersirat makna ini.

Secara keseluruhannya, Jasni Matlani bijak membina kejap ceritera dongeng dalam karyanya tetapi dalam kedongengan yang didendangkan itu sebenarnya ada kerealitian dan kesahihan yang benar-benar terjadi dalam kehidupan (perkebunan) sama ada secara sedar atau tidak sedar. Cereka dongeng itu digalurkan dengan konsisten secara paradoks daripada puisi pertama sehingga puisi terakhir yang berplatformkan “perkebunan” sebagai tapak penceritaan. Benar, puisi-puisi dengeng ini seperti antilogik dan berdominan kemerapuan malah bersifat prosaik tetapi percayalah bahawa elemen itu berjaya dilupuskan secara tidak sedar kerana ketelitian dan kebijaksanaan Jasni Matlani menghubungkaitkan dongeng-dongeng tersebut dengan kebenaran hakiki secara kanotasi ilusif dan multimakna malah mesej kesinisan menyerlahkan hakikat sesuatu kejadian atau perkara secara signifikan dan paradoksikal.

Dongeng Perkebunan juga memaparkan keragaman tema walaupun secara asasnya bertapak dengan cerita kedongengan dan perkebunan kesemua puisinya. Antara tema yang mendasari buku ini ialah perihal kemanusiaan, kepolitikan, konflik diri, kemasyarakatan dan kefalsafahan. Diperturunkan beberapa judul puisi daripada 45 puisi dalam buku ini antaranya Di Perkebunan, Dongeng Pohon, Hujan Aneh, Naga di dalam Sungai, Kalau Bermain di Perkebunan, Dongeng Nangka dan Cempedak, Hujan di Perkebunan, Malam Kencana, Spiral, Burung yang Terbang Berkawan, Lembu, Cahaya, Puisi yang Seperti Bukan Puisi dan banyak lagi. 

Berasaskan teori psikologi yang diperkenalkan oleh Freud, jelas sekali bahawa Kumpulan Puisi Dongeng Perkebunan menepati kriteria psikoligikal yang bertitik-tolak daripada sinisisme pengarang untuk ditafsir penelaah secara terpimpin fikir. Hal ini kerana dalam buku ini teradun psikologi pengarang, psikologi watak dan psikologi masyarakat dalam galuran “dongeng” dan “perkebunan”. Untuk psikologi pengarang, Jasni Matlani dilihat bijak mengolah ideanya. Penggunaan “aku” dalam keseluruhan buku ini barangkali merujuk beliau sendiri atau mungkin juga masyarakat. Pada kulit buku Dongeng Perkebunan ini dipaparkan puisi penuh Spiral yang merujuk “aku”.

Aku berjalan di perkebunan sambil memerhati langit,
matahari, sungai dan gunung. Kemudian tersandung pada
langkah beribu. Dari satu titik kecil perjalanan melebar ke
perkampungan luas, tetapi anehnya, seperti dirancang aku
kembali ke titik asal, yang kehilangan jalan pulang.
(Dongeng Perkebunan : Kulit Buku)


Dalam psikologi watak pula, untuk menimbulkan sinisisme dan multitafsir, penyair menggunakan beberapa watak secara sepintas lalu tetapi berjaya menimbulkan gelodak perasaan watak untuk dikupasi oleh khalayak. Sememangnya penggunaan watak dalam puisi tidaklah sejelas dalam genre novel dan cerpen namun Jasni Matlani berjaya menyelitkan watak-watak tersebut secara ‘dongeng” dan luar biasa tetapi merasionalkan makna. Antara watak manusia dan bukan manusia yang diselitkan dalam puisi-puisi kontot ini ialah aku, algojo, Si Kitul, Raja Mendeliar, Brutus, Caesar, si pelakon, kanak-kanak, tokoh, rama-rama, naga dan banyak lagi.

Bagi merelevankan unsur sinisisme dan multitafsir dalam karya, psikologi masyarakat juga perlu dikaitkan secara dominan. Ini kerana merujuk pandangan Carl Jung, di dalam masyarakat terdapatnya tanggapan yang dikenali collective unconsciousness. Masyarakat mempunyai persepsi atau pandangan tentang sesuatu yang sukar atau tidak boleh diubah-ubah lagi. Kelompok masyarakat ini dikatakan tidak sedar telah mempunyai tanggapan yang sama berhubung perkara-perkara yang berlegar di sekeliling mereka kerana ia telah sebati sejak dari azali. Masyarakat didefinisikan berada di bawah collective unconsciousness jika individu dalam masyarakat tersebut berada dalam tahap pemikiran atau tanggapan yang sama dalam sesuatu perkara contohnya pegangan budaya, paradigma diri dan sebagainya. Dalam hal ini, dikesani Jasni Matlani menyinis masyarakat yang masih terkongkong dalam pemikiran lapuk dan tidak membawa perubahan untuk kemajuan dan kelegasian hidup. Puisi di bawah dapat membuktikan bahawa masyarakat masih collective unconsciousness yang sukar diubah di mana Jasni Matlani cuba mengubahnya walaupun hanya menggunakan puisi. Diperturunkan keseluruhan puisi Negeri Hujan untuk menggambarkan pengamal collective unconsciousness ini.
Sepanjang musim, hujan turun di lembah perkebunan
yang menari dan langit bercinta dengan tanah hitam.
Apa yang sedang bermain di kepala? Banjir asing muncul
di bawah rumah dari jambatan yang patah. Kau di mana?
Apakah sedang berkurung dalam kamar, dibungkus selimut
selesa, sedang angin menangis dan merintih di jendela.
Kata orang, alam baring di kuburan dan manusia tidak
lagi menyalak selepas berhenti menjadi anjing.
( Dongeng Perkebunan : Negeri Hujan:44)


Sebagai konklusinya, jelas sekali bahawa buku Kumpulan Puisi Dongeng Perkebunan layak diangkat sebagai pemenang ketiga Sayembara Penulisan ITBM-PENA-BH 2 kerana kelainan pemikiran dan gaya penyampaian yang disusurgalurkan berasaskan “dongeng” dan “perkebunan” yang menimbulkan kesan estetik, dinamik, analitik dan puitik selain kekuatan dampingan seperti kewujudan elemen atau unsur sinisisme sehingga memunculkan multitafsir secara tersurat dan tersirat. Sesungguhnya buku ini dapat ditelaah berulang-ulang kali bukan dek kekontotannya tetapi kejelaan makna bijaksana yang memberikan ‘sesuatu’ kepada khalayak yang celik susastera khususnya penikmat genre puisi. Hal ini disokong dan didokong oleh gesaan penyair sendiri dalam prakata yang berharap pembaca akan mengutip(menghadam) pemikiran dalam kumpulan puisi ini untuk menjadikan kita lebih bertimbang rasa dan berfikiran positif akan nasib warga lain yang terdapat di “perkebunan” kita dan seterusnya menjernihkan perabadan kehidupan. Sesungguhnya, Dongeng Perkebunan merupakan buku yang cukup menarik dinikmati oleh penikmat puisi sejati kerana keluarbiasaan garapan yang direntetkan secara psikologi bersulam sinisisme dan multitafsir (multimakna) yang membijaksanakan.
Maka buku Dongeng Perkebunan ilham Jasni Matlani ini sememangnya layak diberi lima(5) bintang - sumber Berita Harian ( April 2015)

*****************
Saya ucapkan semoga berjaya kepada Cikgu Ridzuan Kamis dengan ulasan yang sangat teliti dan berkualiti ini. 


Jumaat, 29 Mei 2015

Rampai Sari Pedoman untuk Remaja: Ulasan Buku Madu di Tangan

Assalamualaikum.

RAMPAI SARI PEDOMAN UNTUK REMAJA: Ulasan Buku Madu di Tangan Karya Mohd Helmi Ahmad


oleh Nimoiz T.Y
nimoizty@gmail.com

“...Remaja adalah satu peringkat tertentu di dalam kehidupan manusia yang bermula di sekitar usia 13 tahun dan berlanjutan sehingga sekitar 21 tahun...”
Yusuf Zaky Yacob (1979)

Menurut pandangan alim ulama seperti yang dijelaskan K. H. Ali Yafie (1997), terdapat tujuh tahap usia perkembangan manusia. Usia-usia yang dimaksudkan ialah (1) Usia bayi, (2) Usia kanak-kanak, (3) Usia remaja, (4) Usia dewasa muda, (5) Usia dewasa matang, (6) Usia tua dan (7) Usia pikun. Usia yang paling getir dan penuh dengan duri cabaran ialah usia remaja. Berdasarkan etimologi, istilah remaja berasal dari bahasa latin iaitu ‘adolensence’ yang bermaksud menuju ke arah kematangan atau tumbuh menjadi dewasa. Menurut Hurlock (1992), istilah ini melangkaui definisi yang lebih luas termasuklah kematangan mental, emosi, sosial dan fizikal. Secara umumnya, usia remaja adalah antara umur 12 hingga 21 tahun dengan beberapa batasan iaitu remaja awal (12 hingga 15 tahun), remaja pertengahan (15 hingga 18 tahun) dan remaja akhir (18 hingga 21 tahun). Atau menurut Yusuf Zaky Yacob, batasan remaja adalah antara umur 13 hingga 21 tahun.

Dunia remaja adalah dunia yang penuh dengan duri pancaroba. Justeru, pemilihan rakan-sebaya yang betul dapat menyelamatkan diri remaja dari terjebak ke kancah yang boleh membawa kemusnahan kepada diri. Pergaulan tanpa batasan tentu sahaja akan menyebabkan remaja senang terdedah dengan kes-kes juvana yang menjadi barah dalam sistem sosial masyarakat. Remaja ibarat gelas kaca yang senang jatuh, retak atau terus berderai di atas lantai kehidupan. Sebagai pengenalan, diperturunkan puisi “Madu di Tangan” (m.s 23) sepenuhnya yang diangkat menjuduli kumpulan ini, selaras dengan usia remaja yang ibarat madu dalam genggaman.

MADU DI TANGAN

Menghirup secangkir madu
di taman bunga
dengan gelas kaca permata
aku perlu berhati-hati
dan waspada
agar madu tidak tumpah
berlinang
gelas tidak pecah
terburai.

Pada jejari yang mencangkuk gelas
diingatkan harus lembut
dan sopan
kerana madu bisa menjadi racun
pabila bersatu
dalam derai butir-butir kaca.


Kumpulan Puisi Remaja: Madu di Tangan karya Mohd Helmi Ahmad merupakan antara buku puisi tuntas khusus untuk golongan remaja. Buku ini memuatkan nasihat-nasihat yang berguna sebagai panduan dan pedoman dalam mengharungi kehidupan yang serba mencabar. Sebagaimana petikan pada kulit buku; “...nasihat dan getusan rasa dalam puisi ini tidaklah berlebih-lebihan, sebaliknya bersifat sebagai suntikan nilai tambah dalam pembentukan sahsiah remaja...” Karya-karya penulis muda ini banyak menghiasi ruangan kreatif akhbar dan majalah seperti Mingguan Malaysia, BH, Harian Metro, Dewan Sastera, Tunas Cipta, Dewan Siswa, URTV dan lain-lain. Ini termasuklah puisi, cerpen dan esei. Mohd Helmi Ahmad banyak memenangi hadiah penulisan termasuklah Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU). Selepas tersiarnya puisi pertama berjudul “Berdiri di Atas Kaki Sendiri” (2009), beliau terus tekun mengasah mata pena. Beliau merupakan anak jati Alor Setar, Kedah Darul Aman. Sebagai seorang penulis yang pernah melalui alam remaja, hidup di negeri jelapang padi, beliau banyak menungkapkan puisi-puisi yang bertemakan kampung halaman selain perjuangan, bahasa, kekeluargaan, kemanusiaan, hubungan ibu ayah dan jati diri remaja. Mengimbas susur-galur kenangan remaja, penulis mengungkapkan zaman itu dalam puisi “Layang-layang Silam” (m.s 11) sebagai kenangan-kenangan yang penuh dengan hembusan ingatan kepada asal-usul diri.

Aku merindui saat
menjadi kanak-kanak lelaki
dalam sawah warisan
lewat musim panen
menerbangkan layang-layang kertas
menarik tali tangsi terus berlari
dengan azam membara.

Daripada zaman kanak-kanak, menjadi remaja, seterusnya melangkah ke alam mahasiswa, beliau kini merupakan seorang guru di Sekolah Kebangsaan Batang Kali, Selangor. Sebelum ditempatkan sebagai seorang guru terlatih, beliau pernah mengikuti Kursus Perguruan Lepasan Ijazah dalam bidang Pengajian Bahasa Melayu. Mempunyai Ijazah Sarjana Muda Sastera (Bahasa dan Linguistik Melayu) dari UPM, beliau banyak menulis puisi dan cerpen dalam bahasa Melayu. Hal ini selaras dengan minatnya akan bahasa Melayu seiring dengan Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan yang meletakkan bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan. Justeru, golongan remaja sentiasa perlu diberi peringatan akan perkara ini. Tambahan, ada segelintir pihak cuba menyangkal kedudukan bahasa Melayu, sekali gus lebih mengutamakan bahasa Inggeris dalam kehidupan harian. Antara puisi-puisi yang menyentuh tentang bahasa Melayu ialah “Memilih Bahasa Ibunda”, “Pedang Kata” dan “Memeta Kegemilangan Bahasa”.

Sebagai peringatan, Mohd Helmi Ahmad memulakan kumpulan ini dengan puisi “Memilih Bahasa Ibunda”. Beliau mengusulkan beberapa peringatan kepada remaja supaya sentiasa memelihara dan memulihara bahasa Melayu walaupun menyambung pengajian di luar negara. Dalam rangkap akhir puisi ini, penulis memberi penegasan bahawa: Biarpun kaulahir nanti \ di tengah kota raya \ berjiran dengan warga asing \ yang menghantarmu ke sekolah \ kenderaan berjenama pelbagai nama \ usah ragu dan bimbang \ tetaplah memilih bahasa Melayu \ bahasa ibunda menjulang martabat bangsa. (m.s 1). Puisi tentang bahasa juga ada ditegaskan lagi dalam puisi “Memeta Kegemilangan Bahasa” (m.s 18). Dalam puisi ini, penulis mengajak remaja untuk terus mempertahan dan memartabat bahasa Melayu seantero dunia. Remaja sebagai calon pemimpin masa hadapan serta pewaris bahasa ibunda perlu sentiasa memahat tekad untuk terus meletakkan martabat bahasa melayu di takhta tertinggi. Hal ini supaya bahasa Melayu tidak hilang ditelan modenisasi. Kata penulis: Bahasa Melayu dalam sejarah dunia \ memeta kegemilangan \ meletakkan satu pertimbangan \ takkan hilang ke akhir zaman.


Malah, sekali lagi penulis memperkukuh lagi ingatan akan tajamnya bahasa dan kata-kata dalam puisi “Pedang Kata”. Ungkapan seperti ‘takut nanti ada yang terluka’, ‘andai kawan tidak betah mengendalikannya’, ‘andai kawan tidak betah mengendalikannya’, ‘tajamnya melebihi taming sari’, ‘sekiranya kawan tidak tahu merawatnya’ dan ‘silap langkah termakan diri’ jelas sebagai tamsilan bahawa kata-kata bukan main-main. Kata-kata ibarat pedang yang bisa memancung sesiapa sahaja. Yang terluka, susah tentu sesiapa sahaja yang terkena libasan pedang kata. Perhatikan:

Jangan kawan bermain pedang kata
takut nanti ada yang terluka.

Jangan kawan bermain pedang kata
andai kawan tidak betah mengendalikannya.

Jangan kawan bermain pedang kata
tajamnya melebihi taming sari.

Jangan kawan bermain pedang kata
sekiranya kawan tidak tahu merawatnya.

Jangan kawan bermain pedang kata
silap langkah termakan diri.

Alam remaja adalah alam yang sangat menyeronokkan. Alam remaja menghantar seseorang dengan pengalaman yang berbeza untuk diteroka. Dalam zaman teknologi yang serba mencabar ini, golongan remaja senang terjebak dengan kancah jenayah seperti pembunuhan, seks luar pernikahan, rompakan, rogol, sumbang-mahram, jenayah siber, penagihan dadah, ragut, samseng jalan raya, pecah rumah, bohsia, dan vandalisme. Antara nasihat yang sangat berguna ialah akan amaran tentang rokok dalam puisi “Tuan” (m.s 57). Walaupun puisi ini khusus untuk pemerintah, namun madu hikmahnya sangat berguna untuk diteliti oleh remaja. Kerana, bermula dengan rokoklah kebanyakan remaja terjebak dengan kancah penagihan dadah yang boleh merosakkan sistem tubuh.

Di hospital terlantar ramai pesakit
di penjara terperosok ramai pesalah
di mindaku terlonggok persoalan
semakin ramai masyarakat perokok
semakin kaya-rayakah negara tuan?

Justeru, didikan agama dan moral seharusnya diberi sesempurna mungkin sebagai benteng untuk menghalag anasir-anasir jahat dari terus meresap ke jiwa remaja. Remaja ibarat rebung yang perlu dilentur seawal mungkin. Sebab itulah pepatah Melayu pernah menyebut, ‘melentur buluh biarlah dari rebungnya’. Dalam puisi “Rebung Remaja” (m.s 37), Mohd Helmi Ahmad cuba menyampaikan buah fikir akan pentingnya melentur buluh di awal rebung supaya remaja tidak mudah terpengaruh. Kata penulis; Rebung remaja perlu dilentur seawal usia \ sebelum menjadi buluh keras \ di sekitarnya dedalu teknologi \ cepat menjalin sarang \ memerangkap lalat-lalat liar menerawang \ tanpa haluan tanpa pegangan. Pegangan yang cuba disampaikan oleh penulis sudah tentu didikan agama yang sempurna sedari awal kanak-kanak sebelum menjengah remaja.

Seorang remaja akan bergerak dalam lingkungan ahli keluarga. Ini termasuklah ibu, ayah dan adik-beradik yang lain. Di sekolah, Universiti atau kolej, lingkungan kehidupan remaja ialah guru, pensyarah, rakan-sebaya dan rakan-rakan lain. Manakala di luar, remaja sentiasa berada dalam lingkungan manusia dan kemanusiaan. Remaja perlu sentiasa menghormati ibu dan ayah kerana tanpa mereka siapalah kita. Ibu dan ayah sentiasa membanting tulang empat kerat mencari rezeki halal demi kelangsungan hidup. Untuk itu, remaja tidak seharusnya melupakan jasa-jasa dan pengorbanan orang tua. Di mana-mana sahaja, ibu dan ayah perlulah sentiasa diingati. Dalam puisi “Teratak Kasih Seorang Ayah” (m.s 40), penulis mengajak remaja untuk kembali mengingati jasa dan pengorbanan seorang ayah untuk anak yang tercinta. Setiap marah, pukulan kecil, dan tingkah lakunya adalah tidak lain tidak bukan sebagai pendidikan berguna: Teratak kasih seorang ayah \ ada anak-anak yang menghuni \ ada isteri yang memayungi \ segala suka duka dikongsi bersama \ menjadikan teratak ini terus kukuh memasak bumi. Puisi-puisi tentang pengorbanan seorang ayah turut diterjemahkan dalam “Tanah Bapa Masih Kontang”, “Aku, Ayah, Semangat” dan “Teori Ayah”. Tentang pengorbanan seorang ibu pula, hal ini turut diungkapkan dalam puisi “Pinggan di Rumah Ibu, Retak Seribu”, Manakala tentang ibu dan ayah dalam puisi “Pelekat Bapa Batik Ibu”. Perhatikan ungkapan dalam puisi “Pelekat Bapa Batik Ibu” (m.s 35): ...luntur warnanya mewarnai jalinan kehidupan \ ada suka – ada duka, mengalir bak sungai \ tak henti selagi belum sampai ke hilir.


Seterusnya adalah konsep dan tanggungjawab menuntut ilmu pengetahuan. Imam Syafie pernah menegaskan bahawa ilmu itu umpama binatang buruan. Manakala tulisan itu pula ikatan. Jadi, ikutlah binatang buruan itu dengan kuat supaya tidak dapat lari. Remaja sentiasa dituntut untuk terus menimba ilmu bagai melengkapkan diri menjadi seorang manusia yang kamil. Antara sumber-sumber ilmu sudah pastilah Al-Quran, As-Sunnah, Akal dan Pancaindera serta Ilham. Untuk itu, setiap remaja perlu berguru supaya tidak tersesat di tengah jalan. Dalam puisi “Bacakan Kami Sebidang Ilmu” (m.s 19), penulis berkongsi rasa akan peri pentingnya ilmu dan jasa seorang guru yang tidak pernah mengenal jemu mendidik pelajar. Untuk mendapat keberkatan ilmu, pelajar perlulah sentiasa menghormati dan mendengar nasihat guru.

Bebaskan kami dari lingkaran dedalu duri
sering terpijak mengganggu emosi
esok mendatang mahu kami berlari
di padang saujana penuh keindahan
menangkap rerama kasih menyentuh
lengkungan pelangi pertiwi
dari siraman keringat saktimu
memantul ke spektrum ilmu
yang terentang di dada kami.

Hal yang sama turut dirangkumkam dalam puisi “Kerana Dia Seorang Guru” (m.s 26). Definisi Guru menurut Mok Soon Sang (1990) ialah seorang ahli masyarakat yang mempunyai perhubungan sosial yang saling berkait rapat dengan masyarakat berstatus. Guru, cikgu, pendidik, murabbi, pensyarah semuanya bertanggungjawab menyampaikan ilmu yang berguna kepada pelajar. Malah, Usman Awang pernah menulis puisi bertajuk “Guru Oh Guru” (1979) sebagai dedikasi kepada guru. Dengan nada yang hampir sama,” Mohd Helmi Ahmad menulis:

Bahawasanya menjadi seorang guru
harus tahu membaca cuaca perasaan
yang sering berlegar dalam kegetiran
musim anak-anak menimba ilmu
acap kali bertukar namun guru
setia dengan sebuah buku sebatang kapur
mencoret haluan melentur peribadi
seperti yang diinginkan kejayaan.

Ungkapan ‘setia dengan sebuah buku sebatang kapur’ membawa konotasi maksud yang sangat mendalam. Tentang kesetiaan dan pengorbanan seorang guru. Berpuluh-puluh tahun, seorang guru mungkin masih berulang-alik ke sekolah dengan motosikal buruk yang sama. Sedangkan, pelajarnya semakin menempa kejayaan dengan kereta besar, rumah besar dan pendapatan yang mewah. Demikianlah jasa seorang guru yang sentiasa berbangga dengan kejayaan yang diperolehi oleh pelajarnya tanpa sekelumitpun rasa cemburu.

Demikianlah ulasan ringkas daripada 50 buah puisi yang dimuatkan dalam kumpulan ini. Selain beberapa puisi yang dibincangkan, terdapat banyak lagi puisi menarik yang perlu dibaca dengan penuh penghayatan oleh pembaca. Ini termasuklah “Berjalan di Hadapan Bayang”, “Laut Sejarahnya”, “Berdiri di Depan Cermin”, “Kita Bukanlah Hakim Terlantik”, “Anugerah Sunyi”, “Dalam Subur”, “Srikandi”, “Layang-layang Silam”, “Mempertaruhkan Nasib”, “Derhaka di Tanggang”, “Sepak Bola di Kampung Kami”, “Api Amarah”, dan “Menunggu Siang”. Kekuatan utama puisi-puisi Mohd Helmi Ahmad ialah kebolehannya bermain dengan bahasa figuratif termasuklah personifikasi, metafora, simile dan hiperbola. Antaranya ialah ‘memacu di lebuh kemajuan’, ‘bermain pedang kata’, ‘melentur peribadi’, ‘mesin-mesin pengalaman’, ‘sijil-sijil pengetahuan’, ‘bangku tawakal’ dan banyak lagi.

Fitri Rahmawati (2015) dalam bukunya Jurus Kilat Menguasasi Sastra Indonesia telah menggariskan beberapa fungsi sastera dalam masyarakat. Antaranya ialah Fungsi Rekreatif, Fungsi Didaktik, Fungsi Estetis, Fungsi Moralitas dan Fungsi Religius. Kumpulan Puisi Remaja Madu di Tangan (ITBM, 2015) karya Mohd Helmi Ahmad hampir melengkapi kelima-lima fungsi ini. Fungsi didaktik misalnya banyak dimuatkan dalam buku ini khusus untuk mengarah dan mendidik remaja kerana nilai-nilai kebenaran yang terdapat di dalamnya. Semoga buku ini akan menjadi panduan berguna dalam membentuk jati diri remaja selaras dengan hasrat asal penulis. Memetik prakata penulis: “Kumpulan puisi remaja ini adalah usaha kecil saya sebagai penulis muda dalam memperkayakan khazanah persuratan negara terutama untuk pengisian bacaan para remaja”.

Akhirul kalam, diperturunkan rangkap dua puisi “Gelas Perpaduan” (m.s 17) sebagai ingatan supaya remaja sentiasa menghargai perpaduan yang menjadi teras keharmonian Malaysia. Dengan perpaduan yang utuh, negara akan terus mengorak maju dalam arus globalisasi.

Gelas perpaduan
harus dipelihara
kerana di dalamnya
mengandungi
keharmonian
kesaksamaan
kemanisan
madu-madu kebahagiaan.


***************

Sebagai penulis, saya mengucapkan terima kasih atas keprihatinan seorang pengulas, penulis dan pengkritik sastera yang memilih kumpulan puisi remaja ini untuk dibawa ke pentas pendiskusian secara disiplin dan tuntas. Moga resensi yang dipertandingkan dalam Peraduan Ulas Buku ITBM ini menampilkan satu kewibawaan bahawa ulasan ini boleh dipertanggungjawabkan bagi memartabatkan kesusasteraan remaja. Tahniah kepada penulis dan semoga berjaya.


Isnin, 25 Mei 2015

Buku, Saya dan Penulis

Assalamualaikum.

Sesekali menulis dalam blog ada kepuasannya walaupun jarak berselang hari ataupun bulan berbanding Facebook yang setiap hari diuliti. 



Rasa tidak lengkap catatan pada tahun ini sekiranya saya tidak berkongsi tentang hasil belian buku saya sewaktu Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2015. 

Pada tahun ini seperti biasa, saya memilih untuk ke sana berseorangan. Saya berasa lebih selesa kerana saya boleh berlama dan mencatur arah tuju di mana dan ke mana harus saya berada untuk memburu buku. 

Pada PBAKL 2015 saya tidak "merayau" ke banyak reruai. Pilihan saya hanya beberapa sahaja seperti Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM), Utusan Publications, Ana Muslim, Karangkraf dan beberapa lagi. Reruai ITBMlah saya berlama di sana. 

Buku merupakan "makanan" saya sebagai penulis. Ada yang menyatakan bahawa pembaca tidak semestinya penulis, tetapi penulis ialah pembaca. Dalam kata lain, untuk menjadi penulis yang berilmu dan berjaya haruslah membaca. 



Pasti ramai yang tertanya-tanya bolehkah saya menghabiskan bacaan buku sebanyak ini? Susah juga untuk saya menjawabnya kerana proses membaca dan waktu membaca itu tidak pernah tamat. Ada buku yang tersusun itu sukar untuk diperolehi. Jadi, apabila ada peluang untuk membelinya saya akan membelinya tanpa memikirkan pada waktu bila untuk saya membacanya. 

Seperti yang pernah saya maklumkan bahawa saya berhasrat untuk memiliki perpustakaan mini yang menghimpunkan sejumlah koleksi buku saya. Jika benar perpustakaan ini memiliki manfaatnya bukan untuk saya seorang, sudah pastilah bakal dibukakan kepada sesiapa sahaja yang berhasrat untuk membaca dan membuat rujukan. Wallahuaklam.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Belong ToTetamu Istimewa | Designed All Reserved By KathyR’bain78